Dag 52-60, Solar water heater, politie, blue bulls - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 52-60, Solar water heater, politie, blue bulls - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 52-60, Solar water heater, politie, blue bulls

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

04 November 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve vriendjes, vriendinnetjes, familie en bekenden!

Het is alweer een tijdje geleden! Het is niet zo lang als de vorige keer. Maar 1 dag is een beetje lang geworden. Sorry voor dat. Maar je kunt best een paar stukjes overslaan hoor. Vrijdag 30 oktober was de meest interessante dag!
Enjoy!


Dag 52: (Zaterdag 24-10-2009)
Vandaag was het een meest interessante rust dag. Ik heb heerlijk uitgeslapen, ontbeten en chillen bij het zwembad! Het was heerlijk weer, en heb veel gezwommen.
’s Avonds hebben we alles uit de kast gehaald om eten klaar te maken. Het was te eten maar daar was het ook mee gezegd haha.

Hierna zijn we met z’n 6-en naar Cabana in Menlyn geweest. Dit is een cocktail bar! En ik moet je zeggen als je voor omgerekend 10 euro 4 heerlijke cocktails kan krijgen is het niet duur :P (Ok ze zijn niet allemaal 2,5 euro) Maar duurder dan 3,5 euro vind je ze over het algemeen niet!
Het was hier erg gezellig en de rest wou daarna naar Zenzu gaan. Dus met z’n allen daar naar toe gegaan en om 2 uur wou iedereen weer weg Dus het had eigenlijk ook geen zin om te gaan. Ach soms zit het tegen he :P


Dag 53: (Zondag 25-10-2009)
Vandaag heb ik de hele dag chill films gekeken en wezen chillen in de tuin. Dat was ongeveer mijn hele zondag!


Dag 54: (Maandag 26-10-2009 )
Vandaag gingen we naar garsfontein, En ja hoor. Wester was weer eens wat vergeten :O

Dag 55: (Dinsdag 27-10-2009)
Vandaag weer naar Garsfontein, en wester was weer wat vergeten haha :P Hij scoort volop minpunten :P installatie bij Attie thuis gedaan en daarna naar huis, om even wat in het winkelcentrum te eten. Daarna niet zo veel gedaan

Dag 56: (Woensdag 28-10-2009)
Vandaag gingen we naar een fabriek waar ze solar water heaters maken! Dit was in de plaats Brits! Dit was heel interresant en krijg heel veel informatie + test resultaten voor mijn onderzoek!
De dag was erg nuttig, en we zijn naar de grote dam gegaan! Dit was wel tof om te zien! Daarna even eten. Toen terug naar Pretoria! Even naar het kantoor om wat te mailen voor me project.
Toen ik thuis was. Is er iets doms gebeurd Mijn mp3 speler is uit mijn broek in de plee gevallen :O Dus ik kan nu concluderen dat deze het begeven heeft en ik nu 3 maand zonder muziek moet gaan volhouden. Of dit überhaupt mogelijk is zullen we snel achterkomen. Maar 1 voordeel is wel: Ik hou de Nederlandse verzekeringsmaatschappij wel bezig! Altijd leuk om mijn dingen te laten financieren. Alleen het jammere is dat het pas over 3 maand kan :O

Dag 57: (Donderdag 29-10-2009)
Vandaag hadden we eerst een vergadering met Henry Murray, over de stand van zaken en om hem bij te praten over het project met Imtech. Dit was gezellig en ging erg goed.
Hierna zijn we naar Garsfontein gegaan om een installatie weg te halen. Dit ging vrij snel en daarna gingen we naar een ander huis om een installatie te doen. Een test opstelling voor mijn geiser onderzoek!
Hierna waren we eindelijk vrij (om 19 uur :O)


Dag 58: (Vrijdag 30-10-2009) De avond op het politie bureau :O

Een paar weken terug werd onze auto aangehouden door de politie, niet vanwege roekeloos rijden, maar omdat Wester zijn benen uit het raam had, oke ik relatief ook een klein beetje maar toch. We moesten toen ook naar het bureau maar dat was eigenlijk omdat Laura niet stopte voor een stop teken. :O (ja dat moet je hier doen! Duur grapje :P)
Maar het was dan uiteindelijk zo ver. Ik moest de avond doorbrengen op het politie bureau.

Ik zal jullie even een duidelijke intro geven hoe de dag begon!
De wekker ging dezelfde tijd als normaal, we reden naar ons werk. We hadden onze vaste vrijdag vergadering. Gingen hierna nog even door tot 15 uur om vervolgens om half 4 Mona en Laura naar een braai te brengen (dus wij met ons 4-en in hun oh zo luxe VW Fox uit 1985). Wat was de bestemming? Het politie bureau. (ik hoor jullie al denken!)

Natuurlijk was dit bureau in het hart van Pretoria. En rond 16 uur is het daar hartstikke druk. En over druk gesproken: Als je Amsterdam al druk vind? Doe dit maal 10 en je hebt down town Pretoria. Maar als je iets beloofd moet je er iets voor over hebben. Na 15 minuten in de file te staan waren we dan eindelijk door de main street. Een keer rechts, keer links en nog maar een keer rechts en we waren in de achterbuurt van het centrum. En natuurlijk zetten ze hier weer een politie bureau neer. Geen hek, geen poortje… nee gewoon dom doorrijden, de vrouwen droppen en weer terug door het helse verkeer. Een lange toeristische route verder (volg je gevoel niet in Pretoria om de file te omzeilen. Het is hier overal druk!) waren we veilig en wel @ Mackenziestreet! Nog geen 5 tellen later (ik meen het, echt 5 tellen, gewoon telepathie!) kregen wij een smsje van Laura of we toch mee wouden braaien!
We keken elkaar aan, en dachten: Wanneer kun je nou zeggen we hebben een braai gehad op het politie bureau? Nee dan begin je met: We moesten de avond door brengen op het bureau!
.
Maar om even op mijn verhaal terug te komen: Weer door het helse verkeer. En uiteindelijk aangekomen bij de braai! Even kennis maken met alle mensen. En dan het eerste biertje drinken (ik was dit keer niet de bob, het was de beurt aan Wester!) Beetje vlees en salades eten en een beetje kletsen met de politie mensjes.
Na een aantal biertjes en een paar stukken vlees gingen Wester en ik even beetje rondkijken. En ja hoor, we kwamen anti Riot control spul tegen. (helmen en plastic schermen) Dus wij trekken dit aan en wouden een foto maken. Komt 1 van de politie agenten er aan en zegt: wacht maar even, ik haal even kogel vrije vesten op! Hierna kwam de chef met het idee: Ik heb de sleutel van het wapens hok. Dus binnen 5 minuten hadden we een shotgun + een machine geweer! En boys will be boys! Dus wij foto’s maken (zie mijn hyves!)

Hierna wouden 3 agenten (2 heren en 1 uhm…. Dame, wat ook eigenlijk een man was qua postuut) Ons laten zien hoe hun tegen demonstranten optraden. Wij 2 tegen hun 3 duwen (zie foto’s) Het lukte me om ze uit elkaar te duwen en dan ga je naar de grond (ik had Jaco, één van de agenten) goed vast. Alleen kwam de vrouwelijke collega helpen en toen was ik overmeesterd.

Hierna wou Jaco me laten zien hoe ze iemand naar de grond werken die weigert zich over te geven. En wie was de crimineel. Ja ik dus. Hij maar zeggen ik zal je niet stikken. Dus zo gezegt zo gedaan.
Hij begon, “I will place you under arrest. What are you gonna do?” Dus ik duwde hem weg :P En toen wou hij me pakken en tekkelde ik hem (1-0 voor mij) toen stond hij op en tilde me op, vloerde me. En toen had ik hem in de houd greep (2-0 voor mij) ok 10 seconden teld toch als een punt. Toen pakte hij me anders vast (2-1) en na 5 seconden had hij me precies waar hij me wou hebben (2-2) Eigenlijk ging het best snel. Maar als je het filmpje kijkt heb ik ook 2 snelle punten gepakt. Dit alles was echt heel gaaf!

Er was ook één agent die aan hardlopen doet (doet effe een dubbele marathon, 90 Km ) En 1 keer had hij iemand gearresteerd die eerst heel hard zat weg te rennen van hun. In de boeien geslagen en toen zijn ze samen terug gerend naar het bureau. Onder het motto: Je houd van rennen, dan rennen we ook 10 km terug naar het bureau! Echt dikke 1-0 voor de agent!

Uiteindelijk hebben Jaco en ik telefoonnummers uitgewisseld! Hij zei tegen me: in December is het hier rustig, dan kunnen we dan even een schietbaan lesje plannen! (dus Wester en Ik namen dit aanbod met open armen aan!) we gaan schieten met glocks, shotgun en een machine geweer :P
http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

Dag 59: (Zaterdag 31-10-2009)
Vandaag hadden we in de planning om een rugby wedstrijd te kijken! Een finale moet natuurlijk op een groot scherm! Ik had de beamer van het werk geregeld en een groot wit scherm gemaakt in onze woonkamer. Een dolby installatie aangesloten en om 14 uur waren we klaar voor de wedstrijd. Even een filmpje gekeken om de installatie te testen en begonnen met bier drinken. Om 17:30 uur begon de wedstrijd. Onze vijf vrienden van Burnstreet waren ook uitgenodigd en er was meer bier! Wij waren allemaal voor Blue bulls behalve Mzi. Maarja wij hebben gewonnen met 34-24! Toen in het bakkie naar het centrum om pizza op te halen. Vlaggen in de hand en feesten!
Hierna hebben we nog films gekeken. En het was een zeer geslaagde dag!


Dag 60: (Zondag 1-11-2009)
Vandaag was ik van plan om lekker relaxt niks te gaan doen en uit te slapen! Maar toen maakte Wester me om 11 uur wakker om te zeggen dat iedereen naar een musical in Johannesburg wou gaan. En ik besloot om mee te gaan!
En wat was dat een super gave ervaring! De musical heet UMOJA. Het gaat over de Afrikaanse cultuur. Over de dans en de volkzang. Echt een ervaring die je mee moet maken!
Mijn dag was helemaal goed dus!

Ik ga als het goed is aankomend weekend mountainbiken met mensen waar wij metingen hebben verricht. Hier zag ik allemaal mountainbikes in de garage en zo kwamen we aan de praat. En kreeg ik de uitnodiging om mee te doen met een wedstrijd die aankomende zaterdag plaats zal vinden. Het hangt er alleen vanaf of we vervoer hebben om bij onze bestemming te komen. Het is 3 uur rijden en de fietsen moeten ook mee!
Dus ik wacht nog even op het telefoontje of het door gaat voor ons! Als het goed is wel. En ga ik bergen beklimmen te vergelijken met de Franse Alphen :D
Hopen dat me knie dit een beetje aan kan! En anders mijn conditie!

Ik laat jullie weten hoe dit alles was!

To be continued, Groetendoei!

Groetjes en een kusje uit Pretoria!

En nogmaals de link naar mijn foto’s:
http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/






  • 05 November 2009 - 06:44

    Jan & Henriette:

    Je hebt er weer leuke foto's erop gezet.
    Het is elke keer weer genieten om je foto's te bekijken.
    Veel plezier daar en dat zal vast wel lukken.

    groetjes Jan en Henriette.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 24897

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: