Dag 44-51 (krugerpark + werkweek) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 44-51 (krugerpark + werkweek) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 44-51 (krugerpark + werkweek)

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

26 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal,

Het is alweer iets meer dan een weekje geleden! En ik heb totaal niet stilgezeten, is ook niks voor mij dat stilzitten maar dat wisten jullie wel!

Ik hoop dat jullie van lezen houden, want het zijn toch best een aantal regeltjes :O
Het volgende verslag wordt echt korter! Ik beloof het!


Dag 44: (Vrijdag 16-10-2009)

Vandaag ging om half 6 de wekker. Waarom zul je denken? Nou we gaan naar het national krugerpark! Dit is het grootste natuurpark van Zuid-Afrika, Deze is net zo groot als heel Nederland. Dus je kunt nagaan dat het best indrukwekkend is.
Onze eerste doel was om naar Burnstreet (pretoria) te gaan omdat daar de andere 12 mensen waren (we gaan totaal met 16 personen)
Daar aangekomen even bij gepraat wat de planning is (we gaan de panorama route doen) dus waar we allemaal gaan stoppen. We hadden gelijk afgesproken om ieder voor zich te gaan rijden. Omdat we hier met te oude auto’s rijden kan niet elke auto even hard. We gingen eerst naar Sabie! Hier heb je een aantal mooie bezienswaardigheden, zoals watervallen, mooie clifs etc. We zijn hier even gaan eten en daarna naar een paar watervallen geweest.
Na de laatste bezienswaardigheid hing Wester voorin de auto als bijrijder met zijn benen uit het raam.
We gingen van de berg af en er stond een stop teken, Laura remde goed af tot we bijna stil stonden en reed door. Na 300 meter werden we aangehouden door de politie. En die vroeg of we altijd zo deden als bijrijders. (mijn benen zaten iets uit het raam). Toen zei die dat we werden gearresteerd. Hier waren Wester en ik het niet mee eens. Maar uit eindelijk ging het er om dat Laura niet goed had geremd en kreeg een bekeuring van 700 Rand (= ongeveer 70 euro) We moesten mee naar het bureau. Maar konden al snel weer gaan omdat dit onzin was… Geld kon via de post.

Na een aantal uren rijden kwamen we dan eindelijk in phalaborwa aan bij de Sefapane Lodge.
Na even in te checken konden we naar ons huisje! (althans groot familie huis voor 8 personen!) 3 badkamers, grote open keuken met een bar, grote woonkamer, mooie banken bij de TV, mooie kamers, airco, een groot terras voor het huis, met uitzicht op een meertje. En natuurlijk een zwembad :P Dus in 1 woord geweldig!

S’avonds rond een uur of 7 gingen we met de hele groep (16 personen) lekker eten in het restaurant! Dit was heerlijk alleen het duurde nogal lang voordat je je eten had. En laat ik maar niet beginnen over onze cocktails haha… Dat duurde best lang en ze waren veel te snel op!


Dag 45: (Zaterdag 17-10-2009)
Vandaag moesten we om kwart over 7 bij de receptie staan. We gingen op een bootsafari! We moesten eerst een half uur rijden voordat we op de plek van bestemming waren. Dit zag er best leuk uit. Er stond een boot klaar met 2 verdiepingen. (beneden en boven dek)
Wel een grappig bootje met twee keer 60PK Mecury motortjes! (Oom Bert, is dit niks voor jou speedboot? 60 PK Mecury motortje!)
Deze tocht duurde 4 uurtjes en we hebben verschillende diertjes gezien! Van hippo’s tot en met olifanten! Dus dit was erg leuk!

‘S middags hadden we geen planning. We besloten om met z’n allen te gaan zwemmen in het zwembad. Het mooiste van dit zwembad was dat de bar er aan vast zat. Dus we hebben heerlijke cocktails in het zwembad gedronken! ’s Avonds hadden we een avond safari, we vertrokken om 17 uur. We hebben een aantal dieren gezien en een hele mooie zonsondergang!
Om 20 uur kwamen we bij een soort van kamp. Hier gingen we braaien (in het Nederlands BBQ-en) Dit was erg lekker! Op de terugweg zagen we nog een hyena en nog een paar antilopen en apen.
Rond 21:30 waren we weer bij de lodge. Toen zijn we maar weer even naar de cocktail bar gegaan. Het is natuurlijk niet voor niets 4 dagen vakantie!
Hier was ook een meid die stage loopt bij het Kurgerpark genaamd Sharon, dus ik was even in gesprek met haar over haar stage, over de mijne en toen vroeg ik waar ze vandaan komt. En tot mijn grote verbazing was dat dichterbij mijn huis dan dat ik dacht. Ze komt uit ommen. Toen had ze het er over dat ze in Hardenberg op school heeft gezeten. Ik vroeg dus noem es iemand die je uit Hardenberg kent, want wie weet ken ik die persoon ook wel. En toen zei ze: Reni Bouwhuis. Dus ik antwoorde. Ja die ken ik wel ergens van… Die woont naast me haha!
Dus het is gebleken, de wereld is kleiner dan we denken!


Dag 46: (Zondag 18-10-2009)
Vandaag moesten we heel vroeg ons bed uit. Omdat we om 5:30 uur zouden vertrekken. Er stond vandaag een dag safari op de planning. Dus de hele dag rondtoeren door het park!
Dit was erg leuk maar ook wel vermoeiend. Omdat ik maar 5 uur slaap had gehad die nacht kon ik niet de hele tijd mijn oogjes open houden haha. De keren dat ik in slaap viel waren er ook geen leuke diertjes.
We hebben vandaag een aantal leeuwen gezien! Één bij een dode giraffe, één was aan het water drinken en twee bij een dode buffel. Het nare van toeristen is: Dat er bij één leeuw ongeveer 20 auto’s staan om foto’s te maken en wij daarom in het begin niet zo dichtbij konden komen. Dus de conclusie is: Stomme toeristen :P haha. En als je jezelf afvraagt waarom ik dit zeg. Nou: OMDAT HET KAN! (dit was wederom het motto van onze vier dagen Krugerpark. Gewoon omdat het kan!)
En wie mij het tegendeel wil bewijzen kunt u me gewoon mailen. En graag in 3 zinnen uitleggen waarom het niet zo kunnen!
Verder hebben we deze dag giraffen, sprinkbokjes, impala’s, buffels, en heel veel olifanten gezien. Dit vond Laura erg fijn, omdat ze helemaal fan is van olifanten. Vooral toen ze hoorde dat er 14.000 olifanten in het park zijn. Dus helemaal happy dat ze er nog heel veel zou kunnen zien.
Maar na een minuutje werd haar happy feeling verstoord. Omdat de gids toen zei: dat het Kurgerpark groot genoeg is voor 8.000 olifanten. Omdat olifanten alles kapot maken wat in hun pad komt zou het park bij meer olifanten dus een woestijn worden. Dus volgend jaar worden heel wat olifanten afgeschoten :(
Dat vond ik ook wel zielig om te horen. Maar ik dacht zelf… verdoof ze en vervoer ze naar andere parken. Maarja dat is aan het kurgerpark. Of om al dat vlees aan de arme mensen te geven. Dan heb je gelijk het honger probleem voor heel wat mensen gestild. Maar dit is wederom niet aan mij.

Aan het eind van de dag was iedereen dood op en gingen we even chillen in ons huis. Daarna gingen we even eten en doorborrelen. De meesten gingen toen al naar bed, maar een aantal Die-Hards bleven door drinken :)

Om 11 uur ging iedereen weg. Maarja ik had weer eens gezegd dat ik zou gaan zwemmen in ons zwembad (wat niet meer mocht na 19 uur!) Maar uiteindelijk gingen er nog 3 andere personen mee! Het water was lekkerder dan ik dacht. En na 15 minuten zwemmen even gedoucht en dan naar bed want de volgende dag ging om 4 uur de wekker :O





Dag 47: (Maandag 19-10-2009)
Om 4 uur ging ook daadwerkelijk de wekker. Ik drukte toch maar even op snooze, want 4 uur slapen is toch te kort voor mij.
Vandaag stond op de planning om een bushwalk te doen. Dus we gingen eerst weer een halfuurtje rijden, langs het karkas van de giraffe, om te controleren of de leeuw nog in de buurt was. Maar dit was niet het geval. We gingen na 5 minuten uit de auto. De twee park rangers pakten hun geweren en controleerden de kogels. Even doorladen en klaar voor vertrek! We zouden 3 uur gaan lopen door de bush bush. Na een half uur kwamen we een karkas tegen van een springbok en we kwamen poep tegen van een luipaard. Dit was wel interessant om hier uitleg over te krijgen. Na een uur a anderhalf uur zagen we onze eerste echte wilde dieren. 3 giraffen. We moesten gokken wat voor sekse ze waren. En we hadden het verkeerd haha. Even later zagen we een voetafdruk van een olifant. Toen kregen we uitleg over hoe je er achter kon komen hoe groot deze olifant zou zijn! Dit was erg leuk. Hierna besloten we om hem te zoeken doormiddel van zijn voetsporen te volgen. Na 15 minuten zagen we de olifant in de verte. Alleen dichterbij komen zou niet lukken omdat de olifant op een missie was.. want hij was half aan het joggen. Dus toen besloten we om naar de auto te gaan!
Het was een hele toffe ervaring die ik niet snel meer zal meemaken! Wat is Afrika toch een mooi land! Het is dat ik moet afstuderen anders wou ik wel 6 weken rondreizen!

Om half 10 besloten we dan eindelijk om naar huis te rijden. Alleen Daan had een probleem, zijn auto wou niet starten dus ik hielp hem even met het starten, auto er voor en klaar!
Rijd hij achteruit laat hij de auto afslaan, de sukkel :P dus hierna poging 2 gedaan. En dit wou ging beter van zijn kant. Hij liet hem niet meer afslaan en was toch een stuk eerder thuis dan wij. Want we konden niet harden dan 110 rijden. Tja dat heb je in zo’n oude auto haha! Maar ik heb de helft geslapen ongeveer :P

Na goed 6 uur waren we thuis inclusief lunch pauze + plas pauzes.
’s Avonds ben ik om half 10 naar bed gegaan want ik was gesloopt!


Dag 48: (Dinsdag 20-10-2009)
Vandaag heb ik uitgeslapen tot half 10. Dus ik heb 12 uur geslapen en ben helemaal uitgerust! Om half 11 was ik bij het Nova kantoor om weer verder te gaan met mijn project


Dag 49: (Woensdag 21-10-2009)
Vandaag heb ik hele dag op het Nova kantoor gewerkt aan mijn project. Voor de rest was mijn dag niet zo boeiend.


Dag 50: (Donderdag 22-10-2009)
Vandaag hadden we om 9 uur een vergadering met Henry Murray over de gang van zaken, hij was vanwege familie kwestie niet bij het “Imtech” project. Dus we hebben hem even bijgepraat en oplossingen bedacht voor de onduidelijkheden. Hierna zijn Wester en ik naar Home Affairs gegaan om onze visums te verlengen. Volgende de site moesten we in Silverton zijn. Maar daar aangekomen, moesten we in hartje Pretoria zijn… Zucht…
Dus na 10 km was ik in hartje Pretoria. Zo druk het hier is. Is Amsterdam er niks bij :P

Maar Aangekomen bij Home Affairs keek ik me ogen uit! Wat een zooitje ongeregeld :O Na een half uur te hebben gewacht waren we aan de beurt, nog even een discussie over ons project. Maar dat is altijd wel leuk! Sommige mensen zijn echt koppig, en denken dat als je de temperatuur van de geiser iets lager instelt dat je dan geen energie kan besparen. Of als je het vele ijs uit de vriezer haalt dat hij dan minder verbruikt.
Het zal wel aan de mensen liggen, dat ze niet snel iets aan willen nemen. Maar het is hun fout en ik hoef gelukkig niet hun energierekening te betalen.

Nadat we onze betaling hadden gedaan voor onze visum verlenging konden we weer gaan, met 30 dagen kunnen we onze stempel ophalen!
Thuis hebben we gewoon een beetje gerelaxt!

Dag 51: (Vrijdag 23-10-2009)
Vandaag hadden we om 9 uur een vergadering in het Nova kantoor. We habben besproken hoe we de afgelopen weken hebben ervaren, wat we er aan hadden overgehouden en wat we nog willen bereiken. Dus ik kan nu concluderen dat ik het erg druk ga hebben de komende tijd.
Na de vergadering gingen we richting Garsfontein, omdat we nog een installatie moesten weghalen. Hier aangekomen kwamen we er achter dat Wester de laptop vergeten was. Nu konden we de data niet uitlezen. Er waren twee mogelijkheden, laptop ophalen of op een andere laptop het programma installeren. We hebben voor het laatste gekozen! Uiteindelijk kwamen we er achter dat plugs helemaal leeg waren :O
Het had veel geonweerd in Garsfontein. Dat was waarschijnlijk de boosdoener dat er geen informatie in de “plugs” zaten. We hebben het maar weer opnieuw geïnstalleerd om na het weekend te kijken of het nu wel goed was!

Hierna zijn we naar huis gegaan om lekker te chillen! Eindelijk weekend :D


Ik hoop dat jullie het nog een beetje interessant vonden om mijn verhaal te lezen! Ik heb heel wat foto’s op mijn hyves gezet! Dus als je het leuk vind kun je daar een kijkje nemen!

http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

Wil je graag elke keer bericht krijgen als ik een nieuwe blog heb geschreven, typ dan je mail adres links van deze blog in.

To be continued (ik heb weer een mijlpaal gehaald! 50 dagen in Zuid-Afrika :O)

Groetendoei! En een kusje uit Pretoria!

Tot de volgende keer!













  • 28 Oktober 2009 - 13:56

    Jos:

    tering wat een lang verhaal Daniel :P. Heb je vast lang voor moeten 'stilzitten' haha.

    leuke verhalen in ieder geval!

    nog veel plezier daar.

    laterr

  • 31 Oktober 2009 - 17:19

    Jan En Henriette:

    Fijn weekend Toegewenst.
    Tijd vliegt voorbij.
    Je bent daar alweer 8 weken.Veel plezier daar.
    Hier is alles goed,
    tot de volgende keer ik kom je nog wel tegen op msn.
    JoepDOEI.
    Jan en Henriëtte.

  • 01 November 2009 - 16:55

    Marissa:

    Heéj Daniel...

    Zo te lezen heb je inderdaad niet stil gezeten ;)... háhá.
    Het zijn wel lange verhalen, maar wel heél erg leuk om te lezen allemaal! :D

    Heel veel plezier en succes daar!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 24895

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: