Dag 31 t/m 43, Project met Imtech! (metingen) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 31 t/m 43, Project met Imtech! (metingen) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 31 t/m 43, Project met Imtech! (metingen)

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

15 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal!
Leuk dat jullie toch zo af en toe op mijn blog kijken.
Alvast mijn excuses want ik heb weer te veel getypt. Ik heb veel meegemaakt en ik liep 2 weken achter dus vandaar dat het nu wat langer is!

Veel lees plezier en natuurlijk mijn hyves bekijken voor de foto’s
http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/


Dag 31: (Zaterdag 3-10-09)
Vandaag waren we brak van het stappen van de vorige dag. Omdat ik 2 weken achterliep met bloggen, moest ik even goed nadenken wat ik had gedaan. Maar voor de rest heb gewoon lekker niks gedaan!

Dag 32: (Zondag 4-10-09)
Vandaag moesten we veel te vroeg uit bed. We hadden een afspraak bij het Nova kantoor. De bedoeling was dat we een interactie zouden hebben met de mensen van Imtech. Het eerste uur hebben we ons voorgesteld en hebben we een snel speed date rondje gedaan. Na de speed date ronde zouden we naar de kerk gaan. Aangezien het hier schoolvakantie is begonnen de meeste kerken om 9 uur, maar volgens Fouche zou er één om 10 uur beginnen (maar ze hadden de website niet geupdate. Ja zelfs hier heeft de kerk een website!) Dus het was toch om 9uur. En waren we net een uur te laat voor de kerk.
Hierna gingen we weer terug naar het Nova kantoor. Omdat we nu tijd overhadden begonnen we aan onze opdracht. We gingen even cultuur proeven in verschillende groepen. Mijn groep bestond uit Wester, Fouche (Uit onze project groep) Lisa (van Imtech) en ik. Omdat Lisa nog nooit achterin een bakkie heeft gezeten, gingen we met onze auto. Wester en Fouche voorin, en Lisa en ik achterin het bakkie. We zijn naar een markt geweest, om even met de mensen te praten. We besloten om naar een kroeg te gaan om even wat te praten.
Hierna gingen we naar het grote parlementsgebouw. Dit was echt een heel mooi gezicht!
En daarna gingen we naar marabastad. Dit was een hele arme wijk. En dit kon je gelijk zien, hier waren heel veel taxibusjes.
Het is toch raar. Dan ben de in de ghetto en heet de straat bloedstraat.
De terugweg begon het nogal hard te regenen. En als een echte afrikanen gingen Fouche en Ik in de bak van onze auto terug. Dus we werden nogal nat, en als Wester nou eens niet de verkeerde afslag nam waren we 15 minuten eerder thuis. Maarja het zit natuurlijk niet altijd mee ;)

Dag 33: (Maandag 5-10-2009)
Vandaag hadden we om half 8 een vergadering over hoe we de volgende dag te werk zouden gaan. Hierna zouden we naar een kinderopvang geweest in Pretoria. Dit was echt een te gekke ervaring. Hier waren kinderen van 1 tot 8 jaar. Sommige kinderen waren heel nieuwsgierig en anderen waren een beetje bang. Na 10 minuten mochten we met de kinderen spelen, dus ik heb alle kinderen een high five gegeven, en mijzelf voorgesteld. Als je je voorsteld aan één kind, wil natuurlijk iedereen zichzelf voorstellen. Dus het was gezellig druk.

Na een tijdje besloten Erwin en ik om kinderen op onze nek te zetten en rond te lopen en rennen. Natuurlijk willen alle kinderen dan op je nek. Dus dan hoor je de hele dag:
I want, I want. Dit was best grappig! (voor foto’s moet je op mijn hyves kijken!)
Na een paar uur spelen met de kinderen gingen we naar het kantoor en was er een kleine reflectie. Hierna gingen we ons voorbereiden op onze klus voor de volgende dag! We hebben alle plugwise systemen geconfigureerd. Althans geprobeerd. Het is en blijft iets nieuws dus het werkt niet altijd mee. En daar kwam wij dus achter. Tot 22:30 zijn we bezig geweest verloopstekkers te maken (omdat Europese pluggen hier niet werken) en hebben we de laatste plugwise systemen klaar gemaakt!

Dag 34: (Dinsdag 6-10-2009)
Vandaag zijn we naar Mamelodi geweest om de plugwise systemen te installeren en we hebben in elk huis een inventarisatie gedaan wat voor elektrische apparaten de mensen in huis hebben. De mensen vroegen ons van alles, hoe wij hun konden helpen. Wat we precies deden etc. Na de installaties hebben we geluncht en daarna hebben we een reflectie gehad in het Nova kantoor.

Dag 35: (Woensdag 7-10-2009)
Vandaag zijn we met de hele groep naar het parlementsgebouw gegaan en naar het voortrekkers monument. Dit is een groot oud gebouw (in mijn woorden erg lelijk) dit staat symbolisch voor alle blanke mensen. Dus om eerlijk te zijn had ik er toch niet zo veel mee. Want ik hou niet echt van al die apartheid. Ik heb liever een mixed culture!

Hierna zijn we naar het vrijheidspark gegaan. Dit is een nieuw park (3 a 4 jaar oud) deze symboliseert de vrijheid. Toen we binnen waren kregen we een gids of bewaking mee… dus zo heel vrij voelde we ons niet haha. Hier hadden ze een aantal hele grote gedenk muren voor alle slachtoffers van alle oorlogen in en rondom Zuid-Afrika. Ik kwam iets van 4 keer mijn voornaam tegen. En dat is best apart. Zelfs veel namen van de slachtoffers van de 2de wereld oorlog stonden in de muren gegraveerd. Het was dus best indrukwekkend!

Hierna zijn we naar de fabriek geweest van iemand die in woodhill woont, we dachten dat deze beste menneer hier solar water heaters in elkaar zette. Maar het viel een beetje tegen. En zag er een klein beetje amateuristisch uit.
Voordat we naar die fabriek gingen kreeg ik een telefoontje van mijn begeleidende leraar uit NL. Met het slechte nieuws dat mijn plan van aanpak niet goed genoeg was. Mijn doelstelling moest veel concreter, andere informatie moest anders, duidelijker enzovoort enzovoort. Ik was dus best chagie… Maarja ik moet gewoon mijn PVA aanpassen en klaar is kees! Kan ik weer verder met mijn onderzoeken!

’s Avonds hadden we een braai, Dit smaakte heerlijk en was erg gezellig!


Dag 36: (Donderdag 8-10-2009)
Vandaag zijn we naar Mamelodi gegaan om de installaties weg te halen en adviezen te geven omtrent de meetgegevens. We hebben voordat we weg gingen een cadeautje gegeven: Spaarlampen! Hier waren ze heel erg blij mee!
Uit ons snelle advies kwamen een aantal tips, hiermee konden ze 12 rand per week besparen ( 1 euro en 20 euro cent) Je moest eens zien hoe blij deze mensen waren!

In de middag hebben we ons goed voorbereid voor de volgende dag. We zouden naar de rijke buurt Woodhill gaan! De voorbereiding inclusief avond eten duurde tot 22 uur :O. We moesten alle bugs uit de meetapparatuur halen en deze opnieuw instellen. En het moet natuurlijk wel in één keer goed gaan!


Dag 37: (Vrijdag 9-10-2009)
Vandaag naar Woodhill! Omdat ik er al een keer geweest was, wist ik hoe groot het was en hoe de beveiliging kan zeuren over mensen die komen. Omdat in Afrika heel veel volkswagen busjes rijden leek ons busje op een taxi. Dus dan doen ze altijd moeilijk om ons er in te laten.. Maar Fouche kan goed praten. Nederlands team… onderzoeken… bla bla bla… en we konden naar binnen :D
De installatie ging erg goed! Veel interactie met de mensen! Erg leuk!

’s Avonds gingen we uit eten, Westen en Ik hebben besloten waar. En dat is Tings and Times in Hatfield geworden (een studenten plek!) erg lekker en erg goedkoop!
De avond begon met een rondje SPRINGBOKKIES van mij, dat is een shotje! Erg lekker!

Toen kwam het eten en daarna de cocktails. Hierna besloten we met het team naar Zenzu te gaan! Wester de chauffeur van de avond, bracht 2 mensen naar huis. Deze moesten vroeg op om verslagen te maken. Hij bracht hierna de auto naar huis en nam een taxi naar de stad! Toen hij bij Zenzu aankwam was het team weg… wouden nog even andere barretjes zien, en ik was er nog… Tot een uur of 4. En toen maar naar bed :P


Dag 38: (Zaterdag 10-10-2009)
Vandaag had ik uitgeslapen, want ik was nogal moe, daarna beetje met mijn PVA aan de slag gegaan. Maar het weer was te mooi dus toch maar besloten om te gaan chillen bij het zwembad!

Maar na het eten moet ik er toch echt aan geloven om mijn plan van aanpak af te maken (ik heb tot 1 uur gewerkt. Als ik lekker bezig ben moet ik niet stoppen!)


Dag 39: (Zondag 11-10-2009)
Vandaag was het weer een dag om aan mijn PVA te werken. Ik weet niet wat het is hier in ons huis. Maar sommige vrouwen skypen de hele dag en gebruiken de webcam. Deze houden dus geen rekening met andere mensen en dan is er zondag weer eens geen internet. (Franse mensen zijn gewoon stug denk ik)

Afijn Ik heb de auto gepakt en ben maar naar het kantoor gereden om hier op internet te gaan. Het werken is hier erg fijn omdat niemand aan je hoofd zeurt (behalve Wester natuurlijk)

*** Wester is vandaag met het Imtech team naar een “donkere” kerkdienst geweest. Het was heel indrukwekkend, en aangezien hij nooit naar de kerk gaat, verdient hij nu een pluimpje haha. Hierna zijn hun naar shacks geweest (krotten) om een kijkje te nemen en warempel, ze kwamen zo’n krot tegen met een gestolen flatscreen :O ***

We hebben ’s avonds heerlijk gegeten bij onze buren (het koffiehuis: Odds ’n Ends) We hadden hier broodjes hamburger en patat. Ik heb 3 broodjes gegeten en een lekker toetje + die van 3 anderen omdat ze het niet op konden haha :P
Dus nu moet ik de bijnaam lindworm en vreetzak dragen. Achja het is zonde om weg te gooien!


Dag 40: (Maandag 12-10-2009)
Vandaag zijn we weer naar woodhill geweest, we gingen de installaties weg halen en advies geven. En ik was weer eens slim om mijn dongle te vergeten (een dongle is een usb stick die met de meet apparatuur praat) Dus we konden hier weinig adviezen over geven. Alleen algemene adviezen. Bij het laatste huis aangekomen zag ik allemaal mountainbikes in de garage. Van het één komt het andere en had ik het met de eigenaar over mountainbiken. En toen nodigde hij me uit om 6 november mee te fietsen met een wedstrijd (de keuze uit 70 en 35 km) Dus ik dacht eerst ach 70 km. Maar toen zei hij dat de tocht te vergelijken was met de franse Alpen :O (dus ik dacht: de Alpen off the road… naaah dan doen we maar 35km!)
Dus ik ga 6 november fietsen met rijkeluismensjes.

In het kantoor aangekomen kon ik alles uitlezen en kon ik het gaan verwerken.
Voor de rest zijn we bezig geweest met het voorbereiden voor de laatste installatie en alle rapporten bijwerken.

Dag 41: (Dinsdag 13-10-2009)
Vandaag zijn we naar Garsfontein gegaan voor de laatste installaties. Dit verliep erg goed. Er zijn gewoon rare mensen die hun eigen theorieën hebben. Ze beweren dat de energiemaatschappij hun energie meter sneller rond kan laten draaien. Op zich is het logisch… als je meer verbruikt, draait ie sneller rond. Maar dus niet op zijn mannier, dat dit van een afstand geregeld kan worden haha…

Hierna gingen we weer naar het kantoor voor een reflectie gesprek. (altijd leuk… NOT)

Dag 42: (Woensdag 14-10-2009)
Vandaag ben ik erg druk bezig geweest met het opzoeken en bewerken van data in de database, geholpen met de presentatie en voorbereid voor de volgende dag. Niet heel veel te beschrijven dus (sorry)

S’avonds zijn we weer naar de Italiaan geweest (Tutti Pasta!) Dit was wederom heerlijk!
We mochten op de muur onze namen achterlaten (na uit te leggen wat we hier precies doen) Dit mocht normaal vanaf 2002 niet meer. Dus we hadden geluk!

Na het eten bracht ik het hele team weer naar ons kantoor. Toen ruilde ik de volksiebus om voor een Nissan bakkie, en gingen wester en ik richting huis.
Het was redelijk rustig op de weg. De verkeerslichten zaten mee (we hebben 1 lange weg van 8 kilometer richting ons huis, Linwoodroad!)
Na 5 minuten rijden, reed ik ongeveer 80km per uur. Toen er opeens een andere auto door rood reed, en op mijn baan ging rijden. Dus ik moest vol op de rem trappen, het stuur naar rechts omgooien en gelijk gas geven en het stuur weer linksom gooien... Gelukkig dat ik zo handelde, anders was sowieso die andere auto total loss en wat er met ons zou kunnen gebeuren weet je nooit. GELUKKIG heb ik goed gehandeld en kan ik terug kijken met de gedachte: Stom volk! (zelfs in een dikke bently doen ze domme dingen!)

Hierna maar rustig naar huis gereden. En daarna gaan slapen!


Dag 44: (Donderdag 15-10-2009)
Vandaag gingen we weer naar Garsfontein om de installaties weg te halen. Dit ging wederom heel soepel. We waren met 3 huizen binnen 2.5 uur klaar, waar normaal 1.5 uur per huis voor staat! Dus het informatie ontvangen ging erg snel. Ik heb vandaag nog even een geiser instelling aangepast omdat deze maar op 46 graden stond en dan is het legionelle gevaar iets hoger. Dus ingesteld op 57 graden..

Hierna de hele dag bezig geweest het afronden van de verslagen. Omdat Wester en Ik morgen naar het Kruger park. Moest ik vandaag alles afronden :O

Nu ben bezig met mijn blog aan het schrijven! Ik ga het nu afronden. Want ik heb nu al 2 weken in 1 blog. Ach soms heb je het gewoon te druk om met je blog bezig te gaan!


To be continued!

Groetendoei en een kusje!

De volgende keer zal ik over het Kurger park gaan schrijven!

Tot snel en sorry dat het te veel tekst is !

  • 15 Oktober 2009 - 21:45

    Linda:

    Hey broer, zo te lezen gaat je opdracht allemaal wel goed...dat zeg ik toch juist??
    Heel veel plezier in het kruger park en doe voorzichtig met er naar toe rijden!

    groetendoei en een dikke kus van linda en Storm natuurlijk die kan al bijna afrika zeggen als je heb vraagt waar is oom daniel dan zegt hij iets wat op afrika lijkt en is helemaal dol op foto's waar jij op staat oh ja en hij kan nu ook suzanne zeggen

  • 17 Oktober 2009 - 18:15

    Kim:

    Hey Bro,

    Het gaat zo te zien wel goed! Is je PVA al goedgekeurd?

    By the way, leuke foto's!!

    Hugs

  • 21 Oktober 2009 - 17:56

    Wester:

    Hahaha ja ik was er ook bij geloof ik dus ik ga geen moeite doen m te lezen, daarbij heb ik er en stukkie uit gejat :P
    en je bier moet je gewoon opdrinken niet zeiken overe stukjes ijs :P beter dan warm bier hehehhe

  • 23 Oktober 2009 - 09:52

    Thomasoviç:

    Hey mattie!

    Goed bezig man! Klinkt alsof je het daar wel naar je zin hebt:P
    Ben benieuwd naar je Krugerpark verhalen.

    Groetjes,

    Thomas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 24888

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: