Dag 20 t/m 30 werk/lionpark/stappen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 20 t/m 30 werk/lionpark/stappen - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 20 t/m 30 werk/lionpark/stappen

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

03 Oktober 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve mensen,
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een blog online heb gezet. Maar soms heb je het druk me bijvoorbeeld je plan van aanpak of het internet is weer eens foetsie. Het is en blijft Afrika he. Hier betaal je 8 euro voor een datalimiet van 1 gigabyte. En dan moet je denken dat als je 2 minuten de webcam aanhebt dat je 20 megabyte hebt opgeslokt. Dus mijn Nederlandse internet gewoonten moet ik gewoon aanpassen. Geen muziek streamen, geen youtube filmpjes kijken en bijna niet gaan webcammen. Ach dit overleef ik ook wel!

Nou hier volgen mijn vele avonturen (voor hoever je het een avontuur kan noemen!)
Veel lees plezier!

Dag 20: (dinsdag 22-09-09)

Vandaag zijn we naar de universiteit geweest met de hoop dat internet eindelijk een keer gereed zou zijn. En gelukkig was het zo ver!
Wester en ik zijn vandaag druk bezig geweest met onze PVA’s!
Gegeten in de kantine en even gepoold! En ik moet zeggen :P Ik heb 3 keer gewonnen (A) haha… De volgende keer doen we een rematch.

Een weetje: Poolen doen we hier voor 2 Rand (dus 20 eurocent per potje, en dat is niet duur!)

Dag 21: (woensdag 23-09-09)
Vandaag hebben we thuis gewerkt. Ik ben weer verder gegaan met mijn PVA, maar ik heb ook veel op internet gekeken voor mijn verschillende onderwerpen! Dit ging toch best goed!

’s Avonds na het eten zijn we naar de bioscoop geweest! We waren er om 9 uur, maar de film bleek pas om 22:15 te beginnen. We zijn naar een film gegaan die in Johannusburg is gemaakt! De film heet: Disctrict 9!
Het was toch best een goede film over aliens!

Na de film was het heel simpel, de trap af en dan recht door de deur en naar de auto. Maar op de één of andere mannier was deze in/uitgang dicht. Het hek was naar beneden. Dus wij gingen door het hele winkelcentrum op zoek naar een uitgang. Hadden ze alle uitgangen op slot gedaan. Stomme beveiligingsmensen. Wat heb je daar nou aan. Uiteindelijk stopte ik te luisteren naar andere mensen en volgde ik mijn gevoel… Door allemaal deuren heen, naar een bewaker. Hem het verhaal uitgelegd. Dus hij bracht ons naar de uitgang (dacht ik) na paar honderd meter lopen waren we bij ene uitgang (Natuurlijk de verkeerde)
Dus de dames achter gelaten daar en Wester en ik gingen mee naar de goede uitgang (naast de biosscoop) Er werd gevraagd of het hek open kon en dit kon. Toen even de auto gepakt. De heuvel op… verzuipt die stomme auto (tijdens het rijden) ja dat kan ook natuurlijk… dus in de achteruit gezet en 20 meter naar achteren laten rollen (dan kun je hem vaak weer gelijk starten) En ja hoor dat ging goed… Naar de andere kant van het centrum en klaar iedereen opgehaald! En toen direct naar huis. Kwart voor 1 waren we thuis!

Dag 22: (donderdag 24-09-09)

Vandaag zijn we naar het Lion and Rhino park geweest! Dit was ongeveer 70 kilometer rijden. Alleen is 70 kilometer in een bakkie met 5 mensen achterin best veel haha! Aangezien Afrika heel veel heuvels heeft was het soms best pittig, van de bult af gingen we 120-130 zonder gas te geven :P en de heuvel op konden we het alleen in de 4 redden en maar maximaal 80 km/h!

Aangekomen in het park was het echt heel super! Gelijk naar de leeuwtjes! Want we wouden ze knuffelen. Voor 60 rand (6 euro) mochten we met welpjes, tiener leeuwtjes en een volwassen cheetah (Eddy) knuffelen!
Zoals je kunt zien op mijn hyves was dit heel tof! 1 leeuwtje ging me handen likken, en lief kopjes geven… Andere mensen werden gebeten of gekrabt haha :P Ik wist blijkbaar wat ze fijn vonden qua kietelen!

Toen we thuis kwamen hebben we gegeten, en daarna gingen we uit! We gingen weer eens naar de club genaamd Zenzu! Dit was weer tof! Ik was de bob, dus ik moest een beetje op alle mensen letten!
Er was een kerel genaamd Chris, hij wou de hele tijd tegen mij battelen. Ik had hier geen zin in haha, maar Nick (huis genoot) wel. Chris kon erg goed dansen… maar hij dacht dat hij de beste was. Maar Nick slachte hem af en dat kon hij niet hebben.
Er was nog een kerel genaamd MD en die zei hele tijd tegen Wester en mij, YOU ARE THE MAN. Mzi, Nick, Wester en ik hadden alle vier een blouse aan met een stropdas! Dat was wel lachen! (foto’s zet ik snel op hyves) http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

De terugweg reed ik dus en zat Kirsten naast mij (dit is een Canadese meid die alles beter weet) Hele tijd tegen mij te zeuren je moet hier langs, je moet daar langs… Dus na een rondje te rijden (was de weg kwijt) Maar omdat er iemand naast je zit en hele tijd zit te zeuren maakt ik een verkeerde afslag en reed ik rechts (aangezien ze hier links rijden maar gelijk een U-turn gemaakt! Toen kwam de weg me weer bekend voor en toen was ik binnen 5 minuten thuis (Kirsten zei nog steeds dat ik links moest terwijl ik dus rechts ging en zo thuis was) dus met andere woorden, luister niet naar Canadese vrouwen!

Dag 23: (vrijdag 25-09-09)
Vandaag hadden we om 9 uur een afspraak met Willem en Henry Murray. We hebben vergaderd hoe ik ga helpen met het ontwikkelen van software! Dit ging best wel goed. Maar moet toch even kijken hoe SQL werkt.

Om 12 uur had ik een afspraak met Henry en Attie. Deze vergadering ging over mijn PVA (plan van aanpak) Na deze vergadering was het eindelijk duidelijk wat er nou echt van mij verwacht werd en waar ik me 100% voor wou geven! Dus nu is het echt tijd voor actie! Ik had al wat onderzoek gedaan, maar nu weet ik specifiek wat ik moet doen!


Dag 24: (zaterdag 26-09-09)
Vandaag heb ik heerlijk geen drol uitgevoerd. Ik was van plan verder te gaan met mijn PVA, maarja de meeste die mij kennen wil ik soms wel eens uitstellen. Vandaag was het dus echt zo’n dag! Ik heb wel een poging gedaan. Maar niet meer dan 1 pagina getypt.

Om 17 uur begon dan de rugby wedstrijd The Blue Bulls – The Cheetahs (aangezien mijn huisbaas voor The Cheetahs is was ik dus 100% voor the Bulls!) En we hadden gewonnen met 30-27!



Dag 25: (Zondag 27-09-09)
Vandaag heb ik heerlijk uitgeslapen! Toen even een stevig ontbijt gemaakt en daarna maar eens flink bezig geweest met mijn plan van aanpak. Ik had vrijdag een methodologie gekregen die Henry Murray (mijn baas) zelf had ontwikkeld. Doormiddel van deze methode kun je je opdrachtomschrijving perfect formuleren + laten zien waar je de informatie vandaan haalt!
Echt een super methode die ik denk ik vaak zal gaan gebruiken!

Dag 26: (maandag 28-09-09)

Vandaag hadden we om 9 uur weer een vergadering over de stand van zaken, na de vergadering ben ik weer verder gegaan met het perfectioneren van mijn PVA! Gelukkig heeft Marjolein (de vriendin van Wester) en daarna nog eens mijn zus Kim het hele verslag na gekeken! Dit heeft goed geholpen want ik had veel kleine foutjes. En tja… hun zijn net wat beter in taal!
We hebben tussen de middag wat gegeten bij het kantoor van Nova en daarna weer verder met ons PVA!.

Dag 27: (dinsdag 29-09-09)
(ik typ dit bericht eigenlijk achteraf, dus het is soms best moeilijk te herinneren wat ik allemaal heb gedaan! Gelukkig hebben we nog onze uren verantwoording!)

Vandaag hebben we weer thuis gewerkt… Ik heb wat testen gedaan met Plugwise. Dit is een meetsysteem uit Nederland. Alleen op de één of andere reden werkt het niet goed met mijn laptop. Aangezien mijn laptop niet de nieuwste en de snelste is, is dit soms best irritant. (en buiten dat, het is geen eens mijn eigen laptop. Deze is officieel van mijn vader! Maar die gebruikt hem nooit, waarschijnlijk omdat ik hem altijd bij me had. Dus was dat niet echt mogelijk!) Dus bij deze: Dad thanks for borrowing your laptop!
You will get a beer when I’m back! (and if your nice, you will also get your laptop back :D )

Dag 28: (woensdag 30-09-09)
Vandaag zijn we naar “the township Mamelodi” geweest. Dit is de armste gemeente in de buurt van pretoria. We gaan hier een testopstelling maken om te kijken hoeveel geld de mensen kunnen besparen op hun energie rekening. Dus eigenlijk doen we dus iets goed voor de mensheid!

Maar als je kijkt naar die mensen daar, wow dan krijg je echt een brok in je keel in wat voor soort krotten/huizen mensen moeten leven. De huizen waar we de apparatuur gaan installeren zijn we normale huizen. En toen we over straat liepen moest je de kinderen eens naar mijn schoenen zien kijken! Dat was wel heel tof, omdat ze toch allemaal van hiphop houden hiero!

’s Avonds zijn we uit eten geweest bij Things and Times! Hier heb ik: beef, musshrooms and oystersauce gegeten! Dit was heerlijk met noodles! Hierna was er een stand up comedian! Dit was gewoon te grappig. Ook was er een oud huisgenoot van Friends Acommodation met ons mee. Dojo ofzo heette die jongen. Hij vertelde een verhaald dat jij zijn jagers vergunnen had gehaald en dat er gewoon miljonairs zijn die 800.000 euro betalen om een leeuw dood te schieten :O Ze geven die beesten drugs en dan hoeft de jager alleen maar de trigger over te halen. Sorry hoor, maar nu ik dit heb gehoord zou ik die mensen wel dood willen schieten! Kom op zeg, je gaat toch geen leeuwen dood schieten, The king of the jungle. Ik vind dat ze dit met geweld tegen moeten gaan… gewoon afmaken die mensen!

Dag 29: (donderdag 1-10-09)
Vandaag hadden we weer een vergadering in het Nova kantoor. We hebben de stand van zaken besproken. Vooral over de acties die volgende week gaan plaats vinden. Zaterdag komt het team van Imtech. En dinsdag beginnen de werkzaamheden. Omdat Wester en ik gister en vandaag naar de verschillende gemeentes zijn geweest weten wij wat de stand van zaken zijn en wat er gedaan moest worden.
Vandaag heb ik te horen gekregen dat ik de leiding krijg over mijn eigen team. Wij gaan in Mamelodi high tech meet apparatuur installeren. Hiermee beginnen we dinsdag, donderdag en maandag gaan we naar Garsfontein en naar Woodhill.

Vandaag hebben we er een kijkje genomen. In Garsfontein woont de directeur van Nova. Zijn geiser lekt heel erg. Dus ik mag voor hem een Solar water heater (geiser op zonne energie) Uitzoeken. Morgen begin ik met een klein onderzoek wat voor hem de beste mogelijkheid is. We gaan hier ook testen mee doen. En kijken wat er allemaal bespaard kan worden.

’s Avonds zijn we naar Woodhill gegaan, dit is de rijkste buurt in Pretoria. Op de heenweg zagen we allemaal politie auto’s op de highway. Wij dacht al: wat is er toch gebeurd. Maar wat bleek, er was een ongeluk gebeurd met iemand die de straat wou oversteken. Hij is frontaal tegen een auto gebotst, en had dit niet overleefd. En je zag gewoon iemand liggen met een doek er overheen. Dat is eigenlijk een heel naar gezicht. Maar als je kijkt hoeveel mensen de snelweg oversteken en soms op zulke verkeerde momenten zat het er gewoon aan te komen. Zo gaat dat hier blijkbaar. In NL zie je dit gelukkig niet!

Aangekomen in Woodhill denk je echt wow, mooi uitzicht op een berg met allemaal grote huizen. Zware bewaking daar. Je komt niet eerder binnen dan dat iemand die op het terrein woont een code intypt zodat het hek open gaat!

Maar wow, in NL heb ik wel eens grote huizen gezien, maar hier hebben ze geen huizen maar MANSIONS! Misschien heeft Hugh Hefner hier ook wel een huis haha!

We zijn bij een familie in huis geweest om snel een onderzoek te doen naar zijn installatie. Volgende week beginnen we met het installeren van de meet apparatuur!
Als je hier rond kijkt zie je echt leuke huisjes, mooie auto’s en golf karretjes!
Ze hebben hier een hele grote golfbaan met 18 holes. Alleen het is me net iets te duur om te gaan golven :P

Ik heb echt de grootste auto’s hier gezien, ferari. Dikke audi’s, bmw’s, land rovers, jeeps, van alles. Elk huis had wel een dikke auto, een gofkar, een sportauto en een klein autotje voor de vrouw haha!

Het was dus toch een leuke plek voor mijzelf om te wonen haha :P

Dag 30: (vrijdag 2-10-09)
Gisteren waren we hier alweer 4 weken! Wow wat gaat de tijd hier toch snel. Het is gewoon niet te geloven. Het komt natuurlijk ook omdat we hier veel nieuwe vrienden hebben gemaakt dus elke avond en vooral de weekenden leuke dingen gaan doen.

Vandaag hebben we overdag niet heel veel gedaan, we hadden geen vergadering en we gingen niet naar de universiteit. Ik had mijn wekker gezet om half 9, en na 5 keer het snooze knopje gebruikt te hebben, gaat de wekker blijkbaar uit. Dus om half 10 werden we wakker gemaakt door Mzi. Met de mededeling als we nog wat wouden eten moesten we snel zijn.
Dus toen maar uit bed gegaan! Lekker gegeten, even gedoucht en maar even met een aantal werkzaamheden beginnen die gepland waren voor deze dag. Donderdag avond had Pauline mij het telefoonnummer van haar gastadres gemaild. (Pauline is een meisje die bij mij op korfbal zit en hier voor 3 weken een uitwisseling had)
En aangezien ik mijn nummer had gegeven, en daarna via een krabbel weer het telefoon nummer had gegeven alleen 1 nummertje verkeerd. Dus de communicatie ging verkeerd :O Ik had rond 11 uur even gebeld of ze thuis was. Ze was er niet maar rond 1 uur kreeg ik telefoon dat ze thuis was. Dus wester en ik gingen even naar de stad op zoek naar nieuwe auto zekeringen. (jullie denken nu wat heeft dit met pauline te maken) Nou eigenlijk helemaal niks.
Dit gaat over dat we geen radio in ons bakkie hebben, we hebben 2 computer speakers gekregen van onze baas. We hebben een verloop gesoldeerd van sigaretten aansteker naar de speakers, en van de speakers naar de mp3 speler aansluiting! En aangezien er een kortsluiting in het draad zat hebben we er een aantal zekeringen uit gebrand. Maar na 10 minuten rondrijden kwamen we bij de VW garage en daar hadden ze zekeringen.

Hierna zijn we gezond gaan middag eten! Bij de grote gele M. Dit was weer lekker. En af en toe moet je gewoon even echt gezond eten he!
Hierna zijn we naar Pauline gegaan. Lang leven Garmin Nüvi! Anders was het toch wat lastiger :O

Het was even gezellig daar te zijn de middag, daarna naar huis gereden en hier hebben we even snel onze geluidsinstallatie gemaakt. Helemaal perfect. Je bent een hobbyist of niet!

Na het eten zouden we met z’n allen weer naar onze vaste discotheek gaan! ZENZU!
Ik was vandaag eens niet de bob ;) En dat bevalt me toch beter. Mzi gelijk tegen mij zeuren dat ik moest gaan battle-en (moeilijk woord) met de lokale bevolking. Alleen ik had hier geen zin in. Een poosje later (en wat biertjes en shotjes later) kwamen Melanie en Kay ook even langs (dit zijn Nederlandse studenten die aan Burnstreet wonen) Kay had een hele vette Nerdie bril bij zich! Natuurlijk Heb ik die opgedaan :D

En even laten zat een lokale bewoner mij uit te dagen op de dansvloer. Dit was wel grappig. Hij was nogal klein en dacht dat hij super goed kon dansen en dissen. Dus ik heb tegen hem gebattled. Dit was best leuk, en ik kreeg ook nog respect van andere mensen daarop! Hierna wou een vriend van hem tegen me dansen, en toen gingen 2 andere jongens met mij mee dansen! Dat was helemaal tof!
Ik heb me erg goed vermaakt. Er was ook een meid die heel goed kon dansen. Dus ik samen met nog iemand met en tegen haar dansen en toen eindigde ze in een split :O ik dacht echt van: WTF…. Maarja toch respect voor haar, even een high five en ik ging weer even drinken halen want ik was dood op. Toen ik stopte met dansen zag ik pas hoeveel mensen er keken haha… Komt er een donker getinte jongen naar mij, zegt hij: She owned you. Hierop antwoorde ik: I’m a boy, I can’t do the split. But why are you talking the talk instead of walking the walk?
En toen was hij stil.. want hij stond een beetje de hele avond stil op de dansvloer!



Nou dit was een beetje wat ik de laatste 1.5 week heb meegemaakt! Ik bied mijn excusses aan vanwege het hele lange verhaal! Ach je moet er gewoon doorbijten!

Ik zal het de volgende keer korter houden! (ik beloof het!)

Foto’s: http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

To be continued! En groetendoei!

Groetjes en een kusje uit Pretoria!




  • 03 Oktober 2009 - 16:18

    Wim Lennips:

    He Daniel

    Ik had van je vader gehoord dat jij je verhaal op waar ben ik nu gezet had dus heb ik globaal even gelezen wat je allemaal doet zoals ik lees doe je veel dingen en doe je veel ervaring op en geniet je wel ik wens je vanuit Ane alle succes toe met het verdere verloop in Zuid Afrika groetjes van de Fam Lennips.

  • 05 Oktober 2009 - 19:28

    Jan & Henriette:

    Hé hallo
    alweer 4 weken van huis, tijd vliegt voorbij.
    wij genieten van je verhalen en natuurlijk van de foto's.

    Groetendoei!!!

    Groetjes van Jan en Henriette

  • 05 Oktober 2009 - 20:14

    Mirjam:

    Heey daniel!

    WOOWW wat een verhaal ;).. maar leuk om te lezen! Sommige dingen zijn zooo herkenbaar: bioscoop, super traag en duur internet, poolen voor heeel weinig geld :D..

    Lekker blijven genieten! En stuur eventjes wat zon deze kant op, het wordt koud hier!

    X mirjam


  • 13 Oktober 2009 - 10:25

    Tineke En Bert:

    Ha neef,
    Even weer bijgelezen. Fijn dat je het zo naar de zin hebt. Ik ga vanmiddag je moeder gezelschap houden. Ze vindt het wel een beetje rustig zonder jou. (hoe kan dat nou.....)
    Hé, liefs van ons hier in Zwolle enne..ga zo door hé !

  • 13 Oktober 2009 - 10:33

    Linda:

    Wanneer komen er weer verhalen???? vind het zo leuk om te lezen!!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 24897

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: