Dag 14 t/m dag 19 (ziek t/m het bakkie) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 14 t/m dag 19 (ziek t/m het bakkie) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 14 t/m dag 19 (ziek t/m het bakkie)

Door: De witte Afrikaan, Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

23 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal,

Het heeft even geduurd maar ik had een beetje een tegenslag de laatste tijd. Ik voelde me niet helemaal top fit en heb ene paar daagjes op bed gelegen en af en toe is het internet verbruik op. Lastig als je een datalimiet hebt en te veel mensen op je internet zitten. Hele dag webcammen en je 1 gig datalimiet is weer eens op!

Ik heb ook weer nieuwe foto’s op mijn hyves gezet! (van de rugby, de universiteit, Nick zijn hoofd kaal scheren etc..)

http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

Veel plezier met het lezen van mijn verhalen.

Oja als je op de hoogte wilt blijven van mijn verhalen kun je links in het menu je email adres invullen en krijg je een mailtje als ik een nieuw verhaal heb geschreven (dat je het even weet haha)

Dag 14: (woensdag 16-09-09)

Om 10 uur waren we aangekomen op de universiteit. We moesten ons melden bij Studenten administratie buitenland. Hier wouden we dan eindelijk onze studentenpasjes regelen. Maar nee hoor, dit ging niet zo makkelijk. Ze willen ook niet gewoon even zo’n pasje afgeven. We moeten toestemming krijgen van een leraar op school omdat wij ons niet inschrijven als student maar als “bezoeker”. Dus wij naar het kantoor van Prof. Xia, Wil deze beste man niet zeggen dat we voor hem werken. (hij geeft ons alleen kantoorruimte) Uiteindelijk dachten we: laten we Attie van Niekerk bellen. En warempel zit die beste man de hele dag in vergadering. Dus de enigste mogelijkheid was om het donderdag te doen. Toen besloten we wat junkfood te kopen op school, aangezien zowat de hele school dit deed leek ons dit een strak plan! En 2 broodjes hamburger en een Fanta voor 32 rand (= €3,2)is niet eens zo heel duur.
Nadat we gegeten hadden zijn we naar ons kantoor gegaan op de 13de verdieping. Hier zijn we druk bezig geweest met ons PVA!
Toen het een keer half 5 was besloten we om weer eens helemaal naar huis te lopen. En dat is best een eindje, dit komt mede dat de terugweg bergop is.

Thuis aangekomen hoorden we dat we ‘savonds een bbq hadden van Marco en Bart, omdat het hun laatste avond was. En een bbq hier is dat je zelf vlees mee moet nemen. Dus op de fiets naar de stad om vlees op te halen. Voor de bbq voelde ik me al niet helemaal lekker. En tijdens de bbq ook niet echt. Dus niet te laat gemaakt omdat we de volgende dag weer een vergadering hadden.

Dag 15: (donderdag 17-09-09)

Om kwart voor 9 zouden we worden opgehaald voor de vergadering, alleen Fouche was het vergeten dus we kwamen iets later. Toen we bij de vergadering waren was Marcia…… er ook nog. Onze eerste agenda punt was dat we de stand van zaken gingen bespreken. Na deze vergadering gingen we het hebben over Carbon credits en….. Attie van Niekerk (onze directeur) had naar de administratie van de universiteit gemaild dat we voor hem werken en dat we onze studentenpassen nodig hebben om in de laboratoriums te kunnen werken. Onze studentenpas zouden we vrijdag dus kunnen ophalen

Na deze vergadering zijn we naar huis gegaan en ben ik gelijk naar bed gegaan want ik voelde me niet lekker. Ik dacht dat ik een griepje had. Maar aan het eind van de dag leek het er toch op dat het een soort van voedselvergiftiging was met alle gevolgen van dien. Ik ben maar op tijd naar bed gegaan.

Dag 16: (vrijdag 18-09-09)

Vandaag toen ik wakker was voelde ik me nog steeds niet helemaal kip lekker. Maar ik moest er toch uit omdat ik mijn studentenpas moest ophalen.
Op de universiteit aangekomen zochten we voor mevrouw Daleen Kotze, ja je leest het goed, zelfs in Zuid Afrika kennen ze rare achternamen :)
Deze mevrouw bleek niet op haar plek te zijn, dus na een uur rond gelopen op de campus omdat de pauze er net tussenin viel, hadden we eindelijk ons papier waarmee we onze pasjes op konden halen. Aangekomen bij studenten administratie (buiteland) verliep alles vlotjes! Binnen 10 minuten waren we weer buiten en was alle geregeld. Nog even naar de assistente van Prof. Xia, om ons studentennummer door te geven en we waren klaar om naar huis te gaan. Omdat dit allemaal wat tijd kost konden we pas vanaf maandag middag in de laboratoriums.

Thuis aangekomen voelde ik me zo slecht dat ik alleen nog maar geslapen heb.


Dag 17: (zaterdag 19-09-09)

Vandaag voelde ik me nog steeds ziek, zwak en misselijk. Omdat ik naar de dokter wou, moest mijn huisbaas me brengen, maar omdat hij nog een paar dingetjes te doen had duurde dat wat langer. Toen we eindelijk richting de dokter konden gaan, bleek dat we te laat waren. Hij was dicht. Het werkt dus net zoals in NL, tot 13 uur op zaterdag. Tertrius heeft gelukkig nog even een vriendin op gebeld om te vragen wat hij nog voor me kon doen. Zo doende heeft hij het één en ander voor me gekocht. Toen we thuis waren heeft hij dit voor me klaar gemaakt maar helaas dit heeft uiteindelijk niks geholpen.
Ik heb de rest van de dag maar veel geslapen. De rest ging uit eten maar daar had ik mijn maag toch niet naar staan. Dus maar beetje filmpje gekeken. En Internetten. En ja hoor ons datalimiet bereikt en dan heb je het hele weekend geen internet.

Dag 18: (zondag 20-09-09)

Ik werd vandaag toch best goed wakker, logisch al je zoveel slaapt. Dan ben je wel een keer uitgerust! Maar toch snel kwam ik er achter dat ik nog steeds niet beter was. Ik heb mijn huisbaas opgebeld en om half 12 was hij bij mijn huis. Toen we bij de dokter aankamen vroeg de receptioniste of ik al eerder daar ben behandeld. Dit was niet het geval, hierna kreeg ik dood leuk de reactie, dan kunnen we je vandaag niet meer helpen. Nieuwe patiënten moeten voor half 12 ingeschreven zijn. Hier was mijn huisbaas het dus niet mee eens en wou de dokter spreken. Na lang zeuren mocht ik me alsnog inschrijven. En was ik rond 12 uur aan de beurt. (tja de dokter in Afrika is toch wat anders dan in NL) Althans de dokter was normaal en erg aardig. Hij had mij onderzocht en het bleek toch voedselvergiftiging te zijn geweest in combinatie met een virus. (achja als je het hebt dan maar gelijk goed he)
Hij heeft me 2 medicijnen voorgeschreven! En zei dat ik me maandag avond toch een stuk beter zou voelen!

Dus thuis aangekomen medicijnen geslikt en even geslapen. ’s Avonds heb ik gewoon lekker meegegeten dus het ging al gelijk een stukje beter!

Ik ben niet al te laat naar bed gegaan omdat ik maandag toch weer naar de universiteit moest, maar eerst naar het Nova kantoor om ons bakkie op te halen!


Dag 19: (maandag 21-09-09*

Vandaag was het dan echt de dag… we kregen ons eigen autootje! Een Nissan bakkie! We werden opgehaald door Peter Maruping. Een aardige afrikaan die ook bij ons project betrokken is. Aangekomen bij het Nova kantoor zagen we toch een grote pickup truck staan (in hun woorden een bakkie) maar toen het hek open ging zagen we toch nog een ander bakkie. Helaas wou de eigenaar van de grote auto niet ruilen met die van ons. Dus moeten we ons maar vermaken met een auto waar ik gewoon nog minder beenruimte heb als in onze oude Suzuki Alto. (maar onder het motto we hebben een mini pickup truck ben ik toch best blij!)

Ik had besloten omdat ik al 5 jaar rijervaring had dat ik naar huis zou rijden. Zo gedaan. Dit ging erg goed. We werden nog even ingehaald door Peter. Omdat ze ons niet hadden gezegd wat voor brandstof er in moest. Dit moest benzine ongelood zijn. Dit stond op een grote sticker in het raam dus we hadden het eigenlijk al door.
Thuis aangekomen even showen met het bakkie en daarna naar de supermarkt. Nu was het de beurt aan Wester om te rijden. Achteruit de oprit af ging goed. Daarna de weg op draaien en aan de rechterkant rijden... Toch? Na het eerste kruispunt dacht wester: Die auto gaat me inhalen…. Hmmzzz… oja ze reiden hier links (tja klein foutje kan gebeuren :P)

Toen zijn we even naar school gegaan omdat we een rondleiding zouden krijgen van Cedric. Een student hier op de universiteit. Nou wow…. Wat een mooie laboratoriums! Het is te vergelijken met een museum en een stofhoop. Er zijn in sommige delen best leuke metertjes. Maarja overal kom je weer die verrekte breadboards tegen. Wat heb je er aan ;)

Mijn eerste indruk van de labs zijn: mwau… zit liever op Windesheim. Mijn eerste indruk van het niveau hier: Hier noemen ze het een master opleiding, wij noemen het bachelor. Dus eigenlijk moet ik me hier even om laten scholen naar Master! Na de rondleiding nog even aan ons PVA gewerkt en toen naar de auto!

We gingen maar even boodschappen doen bij de supermarkt! Wester mocht terug rijden.
Maar een auto starten met een choke…. Hmmmzzz das best moeilijk… ach het is mooi weer laat ik de auto eens gaan verzuipen. Haha… achja na 15 minuten wachten had ik de auto maar gestart en dat ging goed. Toen even gas geven en wester weer laten rijden… Ik leef nog. Dus hij kan ook wel gewoon aan de linker kant rijden.

Ik weet dat ik een beetje achterliep met het uploaden van mijn verhalen, mijn excuses. Maar soms ben je ziek en de andere keer is het datalimiet bereikt en is het internet gewoon weg.

Maar bij deze mijn verslag. Ik hoop dat je er nog een beetje van genoten hebt ondanks ik weinig heb mee gemaakt. Ik zal morgen foto’s uploaden op mijn hyves en een paar hier op mijn blog.

Tot de volgende keer, to be continued en groetendoei

Groetjes en een kusje uit Pretoria!


  • 23 September 2009 - 20:21

    Linda:

    Je maakt wat mee zeg daar!
    Dat je dat allemaal kan onthouden hiihih

    lfs

  • 25 September 2009 - 14:23

    Jenneke:

    Weer erg leuk om te lezen neef!
    Nou niet meer ziek worden en lekker genieten van je tijd daar! Succes met alles hè! xx jen

  • 30 September 2009 - 09:58

    Casper:

    Hey Daniel,

    Veel plezier daar nog he! Goed om te lezen dat je het daar naar je zin hebt.

    Groeten,

    Casper

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 24890

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: