Dag 72-92 (Suncity, onderzoeken + laptop crash) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 72-92 (Suncity, onderzoeken + laptop crash) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 72-92 (Suncity, onderzoeken + laptop crash)

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

03 December 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Goeie morré liewe vriendjes en vriendinnetjes

Dit is al regtig baie lank gelede :O Ek het alweer 20 dae geen blog meer geskryf. Dit kom omdat ek geen sin, te min tyd gehad het of nie werklik iets heel voetboeie ends het afgeneem.
Omdat ek nou so af en toe 'n e-pos kry met die versoek om' n blog te gaan skryf of met 'n aantal vrae wat ek nou sowel doen, of het afgeneem. Het ek maar besluit om weer 'n blog te skryf!

Goed, vir die mense wat nie afrikaans kan is hier die vertaling! Baie lees pret!

Vertaling:
Het is al echt heel lang geleden :O Ik heb alweer 20 dagen geen blog meer geschreven. Dit komt omdat ik geen zin, te weinig tijd had of niet echt iets heel boeiends heb meegemaakt.
Omdat ik nu zo af en toe een mailtje krijg met het verzoek om een blog te gaan schrijven of met een aantal vragen wat ik nu zowel doe, of heb meegemaakt. Heb ik maar besloten om weer een blog te schrijven!

Nou hou je vast, hier is mijn volgende verhaal. (dag 72 t/m dag 91), (datum 13-11-2009 t/m 02-12-2009) En nee hij is geen 4 kantjes :P maar 2 kantjes. Dus dit is relatief netjes, omdat het toch over een lange periode gaat!

In het weekend van 14 november zijn Kay, Simone, Wester en ik naar Sun city geweest. Dit is een heel groot complex waar je genoeg kunt doen. Wij gingen hier naartoe om te gaan zwemmen in de Valley of the Waves! Dit is voor de Europeanen onder ons te vergelijken met een Aqualand in Frankrijk. Doe deze gedachte min 10 glijbanen, en min 3 zwembaden en dan heb je Valley of the waves. Ze hadden hier 6 glijbanen, en een groot zwembad waar heuse golven werden geproduceerd.
En Sun city deed zijn naam eer aan omdat het die dag toch iets te Sunny was. We zijn nogal verbrand. Ik heb me toch wel 2 keer ingesmeerd, voor de rest zat ik in het water. Maar dan gaat het juist snel. Ach wie niet horen wil, moet maar voelen zegt men. En nu ik dit schrijf (18 dagen later) ben ik mijn mooie bruine kleurtje kwijt. (dus niet jaloers worden hoe bruin ik ben, het valt reuze mee!)
Als je zo’n mooi park verlaat moet je natuurlijk altijd een souvenir meenemen/lenen. Ik heb namelijk een 2 persoons band (waarmee je van een glijbaan gaat) geleend. Onder speciale voorwaarden natuurlijk. Want iets stelen doen wij niet. Ik heb mezelf beloofd hem terug te sturen als ik naar huis ga!

Door de weeks ben ik vooral bezig met mijn onderzoek (voor de mensen die het nog steeds niet door hebben, ik doe een onderzoek aan de geiser, en de solar water heater) Wie niet weet wat een SWH is, moet mijn verslag maar gaan lezen in januari!
In mijn verslag zijn test rapporten, calculaties en algemene informatie toegevoegd om aan te tonen hoe de energiekosten in een huis gereduceerd kunnen worden. En er wordt een uitstap gemaakt naar de solar water heater. Want dit is toch echt de toekomst. Je hebt dan namelijk geen elektrische energie nodig om je water te verwarmen. Maar het onderwerp solar water heater is erg groot. Dus ik moet het samenvatten en overzichtelijk maken om het ook makkelijk weg te lezen.
Het verslag wordt zo geschreven dat een niet technisch persoon het zal kunnen begrijpen, dus dat bijna elke idioot het kan begrijpen (mits er algemene kennis aanwezig is)

Omdat ik nogal wat vragen krijg over hoe het met mijn opdracht/onderzoek gaat en of ik het op tijd af krijg. Nou ik probeer het voor 25 december af te ronden. Ik zit nu op 60 % van mijn verslag (denk ik) Ik moet nog wat test resultaten krijgen, en afronden. En natuurlijk moet de spelling en zinsopbouw gecheckt worden door een paar vrienden van mij! (het is altijd lastig een verslag in het Engels te doen) Afrikaans is gewoon veel makkelijker, want Afrikaans schrijven van een kind van 4 zelfs. Het lijkt op Nederlands, maar dat is het absoluut niet!

Maar de opdracht gaat dus op zich wel goed, het onderwerp Solar water heaters zit gewoon veel meer werk in dan ik dacht. Want je kunt ook niet echt een advies maken voor een hele gemeenschap. Dit is afhankelijk van een aantal dingen, is je dak richting het noorden, wil je de geiser op je dak of binnen, welk type wil je gebruiken. Welke is het beste in prijs en kwaliteit verhouding.
Aan zulke dingen moet je dan gaan denken. Maar wees gerust. Ik kom hier wel uit! En anders heb ik altijd nog Wester om mij aan te vullen waar dit nodig is.

Naast al dit werken, onderzoeken, typen en straks nog stressen is er ook tijd voor leuke dingen. Het is bijna sinterklaas, dus kan ik mijn vers opgestuurde pepernoten en chocolade letters op eten. Vanaf 12 december heb ik een nieuw huis tot mijn beschikking. Mijn baas gaat voor een maand naar zijn vakantie huis aan de kust. En om te zorgen dat zijn huis niet helemaal leeggeroofd word, heeft Henry Wester, en mij gevraagd om hier te logeren de tijd dat hij weg is. En dat wouden wij zeker weten wel!
Wie wil nou niet een groot huis, met een super grote tuin en een leuke Rock Pool zwembad :)
Nou ik zeker weten wel. (alle post kan gewoon naar mijn gewone adres, want daar kom ik dan wel geregeld)

27 december tot en met 1 januari vlieg ik in mijn uppie naar Kaapstad. Kay, Melanie, Willen, Stefan en nog een paar (die ik niet ken) gaan zo gek als ze zijn, met de trein naar Kaapstad. Het is niet heel duur, alleen je bent 24 uur onderweg. En ik heb al een hekel aan vertraging van de NS in Nederland, dus daarom vlieg ik. Ik ga de eerste nacht bij Emile le Roux slapen (hij is 1 van de mensen die betrokken was bij het Imtech project) Dus dat is weer geregeld. De rest van de dagen ga ik op bezoek bij Isabelle Ross (die loopt in Kaapstad stage) en gaan we duiken met haaien, surfen en cultuur proeven. Wester komt 29 december tot en met 1 januari met zijn vriendin naar Kaapstad. Dus het wordt zeker gezellig met oud en nieuw!

Als ik 1 januari snachts terug kom in Johannesburg, ben ik als eerste gesloopt en heb ik vast een kater. Maar dat hoort bij een oud en nieuw feestje! De volgende dag moet ik mijn verslag aan afronden en opsturen naar Nederland. En dan nog even mijn presentatie in elkaar flansen.

En dan heb ik alweer een leuk uitje om naar uit te kijken. 9 Januari gaan Wester en Ik naar Port Elisabeth. 150Km van PE is stormsrivier. En wij wouden graag de hoogste bungyjump doen van Zuid-Afrika. Dus we hebben een ticket geboekt en gaan er 5 daagjes naar toe, 13 januari vliegen we terug. We slapen bij familie van mijn Tante (uit Engeland) Dus dat is ook mooi geregeld. Alleen nog even een auto huren, maar dat komt wel goed!

En na dit reisje gaan we na 2 dagen weer naar het oooooh zo….. Koude en natte NL. Jeeeeeeej. Ik mis nu al de zon als ik er aan denk. Maar ik zit hier nog 45 dagen dus dat komt helemaal goed. (de tijd vliegt echt snel :O)
Maar ik zal beloven dat ik niet te bruin word, anders worden jullie nog jaloers. En dat is natuurlijk niet de bedoeling!

Deze week (30 nov- 2 dec) was op zich best interessant, Ik ben Dinsdag naar een solar water heater conferentie geweest! Altijd leuk om een beetje door elkaar heen te praten. Iedereen weet wat er fout gaat, iedereen weet wat er anders moet. Maar niemand weet echt precies hoe je het moet oplossen. Deze conferentie was in de Duitse school van Pretoria. Dus de lunch was heerlijk Duits, Schnitzel, kartoffel salade :) heerlijk :P

Vandaag woensdag 2 december (dag 91) was ook interessant, we zijn vandaag naar een bedrijf gegaan die allemaal testopstellingen van Solar water heaters heeft om deze met elkaar te vergelijken. Ik krijg als het goed is deze week de test rapporten.
En tot mijn grote verbazing belde vandaag mijn begeleider vanuit Nederland om mijn concept verslag door te nemen. En dat ging best positief, ik moet 2 kleine dingetjes wat uitgebreider uitleggen. Maar globaal zag het er veel belovend uit! (En dat is altijd fijn om te horen!)

Dus het gaat de goede kant op!

Zo, dit is dan een beetje een update van mijn kant.

To be continued! Groetendoei ;)
Liefs en een kusje uit het ooooh zo mooie, warme en vooral zonnige Pretoria!

Voor alle foto’s, verwijs ik jullie weer naar mijn hyves:
http://daniel86.hyves.nl/album/44132179/Zuid_afrika_uit_eten_safari/wO2eIZLp/

En dan denk je vandaag (dag 92, donderdag 3 december 2009) je verslag online te gooien, doe je nog even snel een Windows update, Opnieuw opstarten en opeens: Boem, blauw scherm en fatal error. Ik dacht gelijk… oh oh… das nooit goed, dus de computer startte opnieuw op. En het leek goed te gaan, bijna klaar met opstarten… Bam weer blauw scherm. Toen dacht ik oeps… dat is niet goed. Opnieuw opstarten bij laatst werkende Windows en idem het zelfde probleem. Het veilige modus opstarten wou gewoon weg niet. Dus ik dacht: Wou ik nou vandaag een backup maken? Ja dat wou ik. Dan ben je altijd net te laat mee.
Ik in de auto naar de computer zaak, zegt ie hmmz… Je documenten er af halen en Windows opnieuw opstarten. Dus ik weer naar het kantoor, harde schijf uit de laptop en in de gewone computer op het werk… Dit paste niet, toen haalde Suzette (collega) haar computer op van thuis, en nee paste nog niet (leek mij ook al niet maar toch)
Dus toen toch maar weer naar de computer zaak, hardeschijf + externe harde schijf me, en ja hoor hij had er wel een foefje voor. Dus ik heb mijn backup. En de rest van de dag was ik heerlijk bezig met het Windows opnieuw installeren. Ben nu nog steeds bezig maarja dat hoort erbij! Maar gelukkig heb ik er nog een beetje verstand van (A)

Dit was even snel een extra tragische update van mij kant. (het gebeurd altijd als je erg druk bent) Het leven is soms hard :P Ik ben al blij dat het 27 graden is en de zon schijnt. Nu ik op dit moment aan het typen ben, is het donker maar toch :P

Ik laat snel weer van me horen!

Kusje

  • 03 December 2009 - 18:47

    Thomas:

    1e!(H)

  • 04 December 2009 - 02:30

    Sanne:

    Heej Daniel,
    Leuk verslag hoor!
    Je verhalen klinken super en fijn dat het afstuderen ook lekker loopt!
    Geniet van je leuke reisjes en in Aug. praten we weer helemaal bij ;)

  • 04 December 2009 - 21:23

    Joost:

    He,

    Nog maar 1,5 maand! Veel plezier nog en zet 'm op.

    Leeft het WK al onder de bevolking?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 281
Totaal aantal bezoekers 24889

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: