Dag 6, 7 en 8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu Dag 6, 7 en 8 - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Daniel Prior - WaarBenJij.nu

Dag 6, 7 en 8

Door: Daniel

Blijf op de hoogte en volg Daniel

11 September 2009 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo lieve vriendjes en vriendinnetjes, het is eindelijk weer zo ver om een nieuwe blog te uploaden!
aangezien ons internet wack is, doe ik het nu pas! Enjoy!

Dag 6: (dinsdag 8-09-2009)

Omdat we gister (maandag) onze eerste vergadering hebben gehad, zijn we bezig gegaan met het lezen van de verkregen informatie. Omdat dit nogal droge en saaie stof is, is het vrij lastig er doorheen te komen. Maarja soms moet je gewoon dingen doen wat je normaal niet helemaal leuk vind.
Na een heerlijk ontbijt zijn we even de stad in gegaan, naar Brooklyn mall! Dit was wel even gezellig, een beetje rond gekeken, en nieuwe simkaartjes gekocht. Dus we passen ons al goed aan, ik heb nu dus een Afrikaans nummer! Namelijk: +27 715 797 624 volgens mij is het goedkoper smssen naar dat nummer dan naar mijn Nederlandse nummer. Met zekerheid kan ik dit niet zeggen.
‘S middags zijn Chatta en Mzi naar het centrum geweest om een cadeautje voor Nick te kopen omdat hij vandaag jarig is. Hij is 20 geworden en hij wou heel graag de Afrikaanse versie van Dribbel hebben (je weet wel dat stripfiguurtje, van zo’n kinderboek) in het Afrikaans heet hij Otto haha. We hebben dit ‘s middags gegeven en hij was er erg blij mee. En het werd natuurlijk voorgelezen, en dat is gewoon grappig, Afrikaans lijkt gewoon op Vlaams of op gebrekkig Nederlands.
Later in de avond zijn we uit eten gegaan naar een restaurant waar je gewoon een kilo steak kon krijgen! We deden een wedstrijdje wie de steak op kon en wie hem het eerste op had. Ik was net op 30 seconden na nummer 2. Dan zit je echt wel vol :P In het begin was de steak echt lekker maar na 800 gram raak je vol en is hij niet meer zo mals. Maar het is me gelukt en ik hoefde ook weer een week niet meer te eten! Hierna zijn we naar huis gegaan, nog even wat gedronken en toen was het tijd voor bed.

Dag 7: (woensdag 09-09-09)

Vandaag is de dag dat er in Nederland heel veel verliefde stelletjes zullen gaan trouwen, dit vind ik dan weer een beetje cliché maarja sommige mensen vinden zo’n datum blijkbaar leuk.
We werden vandaag om half 9 opgehaald omdat we om 9 uur een afspraak hadden met Prof. Xiaohua Xia. Aan de naam te zien is het geen Afrikaan. Hij is een professor in de elektrotechniek aan de universiteit van Pretoria. Deze man werkt nou samen met stichting No maar heeft ook samengewerkt met het energie bedrijf hier uit de buurt. We hadden een vergadering in zijn kantoor samen met Attie van Niekerk (directeur van Nova), Henry Murray (project manager en elektrotechnicus) en nog een PHD studente die haar onderzoek doet over ons probleem.
Dhr. Xia vroeg wie er van ons 2 moest afstuderen en wie er een gewone stage ging doen. Voor mij had hij nog wel een leuke klus. Ze gaan meet apparatuur in huizen installeren, deze houden bij wat er wordt verbruikt, wat het meeste verbruikt, of er een verschil is met energie verbruik in de ochtend, middag en avond. Al deze gegevens kunnen worden uitgelezen per seconde, per 10 seconde, minuut etc. Om deze informatie in een databank te krijgen moet er hardware en software worden ontwikkeld om deze informatie via adsl (met de snelheid van een slak) of via de gewone telefoonlijn te naar de databank/server van stichting Nova te versturen. Omdat mijn achtergrond Energietechniek en Automatiseringstechniek is, leek Dhr. Xiaohua dit een goede opdracht voor mij. Het lijkt mij een hele mooie uitdaging, alleen heb ik het probleem dat ik al heel lang geen software geschreven heb en ik weet dus ook niet in welke taal het geschreven moet worden. Dit zal deze week of volgende week wel duidelijk worden.
Het is en blijft gewoon spannend om zo’n project te beginnen en om alles nog in het Engels te doen zonder dat je even een leraar om hulp kan vragen. Een voordeel van deze opdracht is dat ik nu geen kantoor krijg in het Theologie gebouw krijg maar in het Engineering gebouw. Dit is eigenlijk meer een grote flat op de campus van iets van 25 verdiepingen hoog. Ik krijg hier dan een eigen kantoor + de autorisatie om in de bibliotheek en in de verschillende laboratoriums te verblijven tijdens mijn onderzoek.

Buiten dit huidige probleem moet er ook een onderzoek gedaan worden naar verschillende geisers die moeten gaan werken op zonne- energie. Dus welke type geisers het beste in de huishoudens passen. Dit is allemaal voor latere zorg, eerst moeten we informatie krijgen van de meetsystemen die in de huizen worden geïnstalleerd.
In oktober komt Imtech uit Nederland ook metingen doen in huishoudens, maar dat is een heel ander project waar ik dus niks mee ga doen, uit eindelijk komt alle informatie in dezelfde databank, maar eerst moet er wat verzonnen worden om het daar te krijgen!

Vanavond hebben Wester en Ik uitgebreid Nederlands gekookt! We hebben boontjes en worteltjes gemaakt als groente, lekkere aardappelstukjes in de oven met knoflook, en natuurlijk lekkere pittige gehaktballen! (we hebben hier 1 frans meisje die niet van pittig houd, die had dus dikke pech) Toen zij eten ging maken was het zo flauw dat het eigenlijk niet te eten was. Maar buiten dat vond ze ons eten toch best lekker! En de rest natuurlijk ook (ach ja dat zijn Nederlanders he!)

Dag 8: ( donderdag 10-09-2009)

We zitten hier alweer 8 dagen, aan de ene kant vliegt de tijd wel voorbij maar aan de andere kant absoluut niet, we zijn nog bezig met het oriënteren van ons project. Dit vergt gewoon zoveel tijd, dat het maken van een plan van aanpak nog steeds niet echt kan omdat onze opdracht nog niet helemaal duidelijk is. Voor mij staat er toch iets meer op het spel omdat ik moet gaan afstuderen. De opdracht moet aan bepaalde eisen gaan voldoen. En trust me Windesheim keurt absoluut niet zomaar iets goed. Dus ik zal flink aan de bak moeten gaan om van dit geheel een perfect PVA te maken. Als ik dat maar eenmaal klaar heb en een beetje in mijn project zit dan komt het vast wel goed. Natuurlijk zal het straks pittig worden met het maken van mijn eindverslag, maar ik heb Wester ook nog om mij te assisteren als ik problemen heb en voor nood kan ik altijd mijn leraren opbellen.

Nou genoeg over mijn PVA en het project. Vandaag werden we om kwart voor acht wakker gemaakt door Mzi en Alice. Omdat onze huisbaas vandaag jarig is kregen we een champagne ontbijt. (uiteindelijk heeft niemand champagne gehad omdat iedereen moest werken) Maar het ontbijt was heerlijk, lekkere verse muffins, croissantjes enzovoort. Ik heb best veel gegeten, en Wester was vandaag een beetje ziekjes, het gaat nu wel beter. Maar ik denk niet dat hij mee uit gaat vanavond. Maar je weet het nooit.

De donderdag is voorbij (het is nu vrijdag terwijl ik aan het typen ben) dus ik maak mijn verhaal even verder af!
We hebben heerlijk gegeten om een uur of half 9 pas. Het is net een vakantie gevoel, want daar eet je meestal ook zo laat. Na het eten hebben we de taxi gebeld om ons op te halen. (Wester is toch maar gaan slapen) En ach met z’n 12-en in 2 taxi’s dat wil best haha. Aangekomen in het centrum zijn we naar “Zenzu” geweest. Dit is een discotheek waar voornamelijk donkere mensen komen. Om eerlijk te zijn wij waren de enige blanken in de zaal. Deze discotheek heeft 2 verdiepingen, 1 zaal is Afrikaanse House, en de andere zaal echte hip hop. We zijn het meeste in de hip hop zaal geweest! Dit was geweldige muziek om op te dansen, Nick en Ik gingen goed uit ons dak, waarna na ongeveer een half uur een meid naar mij toe kwam met de vraag: willen jullie 2 bij ons komen dansen, mijn vriendin vind die vriend van jou wel leuk haha…. Tja dat kan natuurlijk ook. Maar wij bleven gewoon stug staan. Uit eindelijk gingen we wel gewoon op de dansvloer en dan heb je opeens allemaal Afrikaanse dames om je heen. Ach het is wel grappig. Maar het klopt wel, Afrikaanse vrouwen hebben pas een booty. En die gebruiken ze goed op de dansvloer, dan heb je er altijd zo’n jongen bij en dan gaan ze vaak vrij intiem dansen. (dat schijnt normaal te zijn) Onze blanke vriendinnen moesten daar ook aan geloven. Zodra ze op de dansvloer stonden werd er achter hun gedanst. Gelukkig waren wij met een aantal jongen dus gingen wij er maar bij dansen.
Rond half 2 zochten we een taxi om terug te gaan (althans de helft van de groep) Maar 1 van de dames dacht wel, ik kan wel een jongens strikken om ons naar huis te brengen en dat was gelukt. Met een grote pickup truck werden we naar huis gebracht. Ideaal die gastvrije mensen hier! Thuisgekomen maar gelijk in bed want de volgende dag had ik een belangrijke afspraak!

To be continued!

Groetendoei, groetjes en een kusje uit Pretoria


Internetproblemen:

Omdat ons internet in ons huis nogal Afrikaans is, dus met andere woorden: het datalimiet is op, de internet provider werkt niet mee of er heeft iemand aan de kabels gekauwd, kan het wel eens voorkomen dat ik 1 a 2 dagen geen internet heb. Dus zou ik met één van jullie skypen, msnnen ofzo dan alvast mijn excuses als ik er niet ben!

Nogmaals hieronder mijn post adres + mijn Afrikaanse telefoon nummer!

Friends accommodation Services
t.a.v. Daniel Prior
Mackenzie Street 130
Brooklyn
Pretoria
0181
Zuid Afrika

Tel: +27 715 797 624

Oja en sorry voor het lange verhaal! (je moet toch wat als er geen internet is!)

  • 11 September 2009 - 18:32

    Jopie:

    He Pri!

    Mooi om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt! Volgens mij ga jij je de komende maanden wel vermaken in ZA! Veel plezier en geniet er van. Spreek je snel op skype.

    Goed weekend!

    X
    Jopie

  • 11 September 2009 - 20:56

    Linda:

    Hi witte Afrikaan!

    Leuk om weer je verhalen te lezen! ben blij dat je het nog steeds naar je zin hebt! hopen dat je gauw meer duidelijkheid hebt omtrent je opdracht!! Vanmiddag zijn Storm en ik bij Kim E en Amy geweest, en de twee kleintjes hadden weer de grootste lol samen, echt geweldig om te zien!!

    Verder weinig nieuws aan deze kant!!

    groetendoei kussie

  • 12 September 2009 - 09:06

    Robertjan:

    hey daniel,
    jij ook al zo druk bezig dus. net ook al ff bij bas wat doorgelezen etc. klinkt bij jou ook al zo tof. ik ga zo me tas maar is pakken voor de wedstrijd. maar nog veel plezier daar!

  • 15 September 2009 - 09:41

    Greetje Woltjer:

    Hoi Daniël,

    Toch nog een geweldig mooie stageplek! Ben benieuwd of je straks nog veel tijd overhoudt om zoveel te schrijven.
    Kort koppie, maar staat je heel goed hoor en stoer ook!
    Veel succes daar!!!

    Groetjes Greetje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Daniel

Leuk dat je op mijn profiel kijkt. In september 2009 ben ik voor mijn afstudeer project naar Pretoria, Zuid-Afrika afgereisd om daar tot en met januari 2010 een onderzoek te doen aan de energie consumptie in verschillende huishoudens. Hier heb ik de mensen geleerd hoe ze de energie consumptie kunnen verlagen en andere adviezen mbt het energieverbruik. Van dit project heb ik veel geleerd. mezelf ontwikkeld, maar ook een andere kijk op de wereld gekregen. Door dit avontuur is de liefde voor reizen is ontstaan. In januari 2012 ben ik mij gaan orienteren om een reis te plannen. 10 september 2012 begin ik mijn nieuwe avontuur. 3 maanden Zuid-Afrika staan op de planning, gevolgd door 9 maanden Australië. Hoe en wat kunnen jullie lezen op deze blog

Actief sinds 29 Juli 2009
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 24896

Voorgaande reizen:

10 September 2012 - 11 September 2012

Rondreis Zuid Afrika & Australie

02 September 2009 - 16 Januari 2010

Afstuderen in Pretoria

Landen bezocht: